1. oktober 1928
Den 19-årige Gunnar Berg får ansættelse som liftboy på Turisthotellet i København – i dag Hotel Alexandra
1. oktober 1943
Gunnar Berg deltager aktivt i de danske jøders flugt til Sverige – og komponerer sine første musikeksperimenter
1. oktober 2018
Den svenske pianist Jonas Olsson spiller Gunnar Bergs store klaverværk Gaffky’s 1-10 (1958-1959)
Jonas Olsson er allerede en klaverlegende på den internationale ny-musik-scene, hvor han med den største selvfølge og en formidabel teknik lader sig udfordre af vor tids mest krævende klaverværker. I 2015 skabte han furore, da han spillede alle Boulez’ klaversonater på KLANG–Copenhagen Avantgarde Music Festival, og det gjorde han også i foråret 2017, da han på MODERNE MANDAG satte fokus på den musikalske avantgarde i Danmark og i Paris i 1950’erne med Olivier Messiaens Quatre études de rythme, Pierre Boulez’s Première Sonate, Karlheinz Stockhausens Klavierstücke I-IV og klaverværker af Gunnar Berg.
Mandag 1. oktober – på 90 års dagen for den 19-årige Gunnar Bergs tilbagevenden til Danmark efter 4 år i Schweiz og et år i Paris, og på 75-års dagen for de danske jøders flugt til Sverige – gør Jonas Olsson det, som ingen har vovet i mere end 50 år, nemlig at give sig i kast med en samlet opførelse af Gunnar Bergs store klaverværk Gaffky’s. Det begyndte som musikalske visitkort, men under nomadeårene på danske højskoler i årene 1958-1959 arbejdede Berg videre på dem, og Gaffky’s blev til et af de betydeligste bidrag til dansk klavermusik i anden halvdel af det tyvende århundrede. Hver af de 10 satser består af 10 små dele, som første gang blev spillet samlet af Béatrice Berg i Roskilde i 1964. ”At 100 stykker, der er så asketiske og hinanden så lig i stilistisk og klanglig henseende, alligevel formår at holde koncentrationen usvækket gennem to timer, er intet mindre end et særsyn. En mesters værk”, skrev Jan Maegaard i sin anmeldelse af koncerten i Roskilde i Politiken.