DANMARKS STATISTIK: DANSK MUSIK SAKKER BAGUD PÅ STREAMING

Dansk musik taber terræn til den udenlandske. Samme trend ser ikke ud til at gøre sig gældende på biograf- og litteraturområdet.
Midt i sommerheden udsendte Danmarks Statistik en pressemeddelelse med overskriften “Dansk musik taber i stigende grad til udenlandsk musik” (tirsdag den 13. juli). Det er især på de globale streamingtjenester, at dansk musik siden 2012 er sakket mere og mere bagud, og den udenlandske musik støt lægger afstand. Daglig leder for Spil Dansk, Jimmie Nolsøe, blev interviewet i Kulturen på P1, for at kommentere på nyheden.
LÆS PRESSEMEDDELELSEN FRA DANMARKS STATISTIK.
LYT TIL INDSLAGTET I KULTUREN PÅ P1.
Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at særligt på streamingtjenesterne er salget af international musik steget markant, mens salget af dansk musik er stagneret.
Salget af danskproduceret musik er faldet med 17% i perioden 2009-2019, hvorimod salget af udenlandsk musik er steget med 37%. Det betyder, at dansk musik nu udgør en tredjedel af den solgte musik herhjemme mod knap halvdelen i 2009.
”Siden musikstreaming-tjenesternes indtog i Danmark i 2012 er salget af udenlandsk musik i Danmark steget markant, mens dansk musiks omsætning har været stort set uændret,” forklarer kontorchef i Danmarks Statistik Claus Andersen.
”I starten af 10’erne solgte dansk og udenlandsk musik omtrent lige godt, men i årene herefter vokser salget af international musik væsentligt hurtigere end dansk musik.”
Andre kulturområder presses ikke i dette omfang, og på biograf- og litteraturområdet oplever de ikke samme nedgang.
NYE LYTTERVANER
Kulturen på P1 lavede et indslag om nyheden (tirsdag den 13. juli), hvor Jimmie Nolsøe, daglig leder for Spil Dansk, kommenterede på nyheden.
Lyttervanerne ser anderledes ud nu på de globale streamingtjenester, end dengang man stod i pladebutikken. Det er især de yngre generationer, der sætter kursen for både salg og lyttervaner på streamingtjenesterne, eftersom de udgår den største brugergruppe. Det er tvivlsomt, hvorvidt de unge lyttere foretager et valg mellem “dansk” og “udenlandsk”, eftersom der oftere vælges mellem forskellige playlister – både de kuraterede men også de autogenerede.
Lyt til indslaget i Kulturen på P1 og læs pressemeddelelsen fra Danmarks Statistik.
Spil Dansk arbejder med hele musiklivet for at styrke danskproduceret musik:
– Vi skaber professionelle netværk mellem musikorganisationer, landets kommuner, lokale musikarrangører og DR.
– Vi samler hvert år befolkningen i fejring af Spil Dansk Ugen – Danmarks største musikbegivenhed: Altid i uge 44!