Tomasz Dabrowski
“Tomasz Dąbrowski is one of the most interesting musicians of the young generation in Poland. Trumpeter, composer, educator, has the rair ability to feel comfortable in any given musical situation. I worked with him and I can confirm and ensure you about his artistry, proffesionalism and commitment.”
– Tomasz Stańko
“I didn’t know much about Tomasz Dabrowski before, it’s about time though, because we are dealing with superb trumpeter, who is following the great Polish tradition of trumpeters.”
– Jan Granlie
Jeg arbejder som komponist og trompetist, hovedsageligt inden for jazz og avant-garde musik. Som komponist begyndte jeg i 2007, siden har jeg været bandleader i forskellige bands og havde mulighed for at samarbejde med musikere som: Fredrik Lundin, Tomasz Stanko, David Murray, Marilyn Mazur, Skúli Sverrisson, Evan Parker, Jacob Anderskov, Tyshawn Sorey, Lotte Anker, Kris Davis, Aaron Parks, Richard Bona. I løbet af de sidste 6 år har jeg komponeret for mange af mine egne projekter og projekter hvor jeg er co-leder: S-o-l-o „30th Birthday / 30 Concerts / 30 Cities” – række af koncerter i 12 lande i Europa og Japan, alfsluttet med albummet og dokumentarfilm. Dąbrowski & Tyshawn Sorey duo “Steps” indspillet i 2012 i New York og 3D: med Kris Davis og Andrew Drury – „Vermilion Tree” [For Tune 2014]. OCEAN FANFARE med Sven Meinild, Richard Andersson og Peter Bruun; AD HOC – min Japanske kvartet med legendarisk Hiroshi Minami; “Tomasz is considered to be one of the most important European trumpeters and composers today, born and raised in Poland, eventually moved to Scandinavia over a decade ago. ” [fra The Wire magazyn]
Jazz, Jeg spiller akustisk musik som kommer fra jazzverdenen, improvisation blandet med nye lyde, melodier fra folk verden blandet med extended techniques
|
|
Børn, Seniorer, Unge, Voksne
|
|
Download pressefoto |
Video
Det kan i forvente
Musikken er inspireret af sumi-e, den japanske blækmalingsteknik. Heri er målet ikke blot at reproducere det synlige ved et objekt, men at fange dets essens. I musikken på S-O-L-O udfoldes princippet som en historie fortalt uden afbrydelser med brug af blot ét instrument. Som en sumi-e kunstner, der maler i alt i et strøg uden at lade penslen slippe lærredet, inviterer Dabrowski indenfor i en indre virkelighed, næret af personlige oplevelser og musikalske inspirationer.
“Det sker sjældent i livet, at noget forandrer sig uigenkaldeligt. For mig skete noget sådan, da jeg var fyldt tredive; jeg begyndte at opleve tiden gå hurtigere og hurtigere. Men i stedet for at gribe ud efter fortiden, ser jeg dog i stedet imod fremtiden i søgen mod at prøve opleve nyt og efter endnu uopnåede døre.
At spille alene er den mest udfordrende disciplin, jeg kan forestille mig. Jeg fik idéen at give mig selv en udfordring i gave i form af hele tredive improviserede solokoncerter. Udelukkende med brug af trompet og mutes, ingen elektronik eller forstærkning, ingen andre musikere på scenen. Kun mig selv i udveksling med mig selv, mine idéer, mine mål og mine tvivl.”