Nanna Bech
Sanger og sangskriver Nanna Bech har skrevet sange, siden hun var 11 år gammel, da hendes far lærte hende at slå de første akkorder an på guitar. Hendes anmelderroste debutalbum ‘I Could Kill You In A Thousand Ways’ udkom i november 2018. Musikken er inspireret af amerikansk singer-songwriter folk/indie-pop med en nordisk lyd. Hun debuterede med sit kvindeband på SPOT festivalen 2017. Nanna Bech har en kandidat i sangskrivning, og en bachelor som sanger ved RMB (rytmisk musik og bevægelse) fra Det Jyske Musikkonservatorium og er komponist og instruktør på koncertperformancen “Svæveflyverpilot”, som er støttet af Aarhus Festuge. Nanna har siden 2012 været ansat i ”Between Musics” undervandskoncert ”AquaSonic” som sanger og performer. ”AquaSonic” havde premiere på festivalen ”Operadagen” i Rotterdam d. 27. maj 2016. Og forestillingen havde danmarkspremiere i forbindelse med ”Aarhus 2017 – Europæisk Kulturhovedstad”. ”AquaSonic” turnerer verden rundt og har bl.a. været i Rusland, Australien og Kina. Videoer fra forestillingen har tilsammen over 40 millioner views. Nanna har deltaget i European Capital of Culture 2017 – i projektet ‘Aarhus simpelthen’ af Apperaat med den tidligere Aarhus biskop Kjeld Holm og Jørgen Carlsen.
Folk, Indie, Singer-songwriter, Singer Songwriter/Indie Pop med en nordisk lyd
|
|
Seniorer, Unge, Voksne
|
|
Download pressefoto |
Video
Det kan i forvente
Der er noget ufiltreret over den danske sangerinde Nanna Bech der som GAFFA beskriver det serverer store sange i små forklædninger.
Hendes minimalistiske instrumentering og Bechs milde og pigede stemme står i stærk kontrast til teksterne, som er konfronterende, skæve og til tider makabre.
Der er lagt vægt på teksterne og historiefortællingen når Nanna spiller sange fra debutalbummet ‘I Could Kill You In a Thousand Ways’, og der bliver hurtig skabt et intimt og nært rum.
Mellem sangene fortæller Nanna helhjertet og uhøjtideligt om tilblivelsen af debutalbummet, der var mere end 2 år undervejs, om skriveblokering og om sangenes forbindelse til hendes liv. Hun taler om vigtigheden af at skabe kontrast mellem tekst og musik for at fortælle dystre sandheder på en let og spiselig måde.
Anmeldelser af debutalbum ‘I Could Kill You In a Thousand Ways’
Det folkede, guitarbårne lydbillede er overvægtende småt og matcher den nøgne ærlighed, teksterne fortæller. For selvom sangene sagtens kunne bære større produktioner, gør instrumenteringen – der kan tælles på en hånd – plads til, at den håndværksmæssige kvalitet træder frem, i et rum så personligt, at det føles beærende at være inviteret indenfor.
Hvis sangskrivning i sin grundform handler om at ramme en særlig nerve ud fra sammenkogningen af en billedrig tekst og en fængende melodi, ja, så negler Nanna Bech denne genre til fulde. På en uforstilt og drønende konfronterende måde. Go listen!
(GAFFA-magasinet, nov. 2018)
Den jyske sangerinde og sangskriver Nanna Bech har med sit debutalbum formået at skrive og komponere ni sange, der alle er nærmest perfekte. Jeg vil gerne udpege et par numre, som jeg synes I skal lytte ekstra til, men det kan jeg simpelthen ikke, da det vil betyde at jeg skal vælge nogle andre fra.
(Kulturkongen-magasinet, nov. 2018)
Bech tillader sig, at tage skridtet i nogle af sangene, lade det stikke lidt af, hvilket er en af de helt store forcer, på en plade der på overfladen ikke viser meget mere end små krusninger. Under overfladen er havet dog dybt, mørkt og ukendt. Det er både farligt og tillokkende, når man ikke rigtig ved, eller kan se, hvad der gemmer sig dernede.
(GFR- magasinet, nov. 2018)