Jacob Ridderberg
Jacob Ridderberg (f. 1992) har i en lang årrække arbejdet med sammensmeltningen af elementer fra den eksperimenterende klassiske-, elektroniske- og rytmiske musik. I sit kunstneriske virke har Jacob bl.a. arbejdet med musik for 50 saxofoner, akustisk surround musik, synth pop, trip hop, klassisk kammermusik, alternativ rock, afrobeat, ambient, post-minimalisme og free jazz. Fælles for Jacobs kompositioner er en musikalsk nysgerrighed, en grundlæggende simplicitet i den musikalske idé, samt en forkærlighed for den stærke melodi. Jacob har flere udgivelser bag sig som komponist, projektleder, arrangør og mixer. Disse tæller bl.a. Rituals i 2019 (musik for 50 saxofoner) og Støv i 2015 (balkan, afrobeat og free-jazz). Derududover har Jacob arbejdet med en lang række indie pop artister (f.eks. Excelsior – superimposed 2017 og Mads Morville – Kornskyldvej 2017) omkring arrangement og produktion af deres musik. Jacob har gentagne gange modtaget støtte fra en lang række fonde i forbindelse med sit kunstneriske virke (f.eks. DJBFA (2018, 2019) og DKF (2018)). Jacob er uddannet i lyddesign, musikproduktion og elektronisk musik fra Sonic College (2015 – Jan. 2019) samt klassisk komposition fra henholdsvis Ishøj og Kolding MGK (2013-2016). Pt. arbejder Jacob som underviser på bl.a.: Akademiet Musik+, Rytmisk Center, Mikkels Musikskole og Musikundervisning.dk
Alternative, Elektronisk, Klassisk, eksperimenterende musik
|
|
Unge, Voksne
|
|
Download pressefoto |
Det kan i forvente
Alsidig komponist med passion for formidling:
Med mig som underviser vil i få en engageret, åben og nysgerrig ildsjæl, der brænder for, at videreformidle konkrete værktøjer og praktiske metoder til, at komponere, arrangere, producere, forstå og tale om musik og lyd i alle dets afskygninger. Som person er jeg udadvendt, initiativrig og struktureret, hvilket altid har været en enorm force i forhold til selvstændigt, at udvikle, tilrettelægge og formidle undervisningsforløb til div. aftenskoler, højskoler og privat elever. Mit stilistiske interessefelt og kompositoriske virke spænder ekstremt bredt og jeg kan således undervise i alt fra konceptuel klassisk musik og lydkunst, til produktion af syntetisk popmusik.
Tidligere har jeg bl.a. undervist i brugen af minimalistiske kompositionsteknikker i en populærmusikalsk kontekst, tekstur, reallyd og støj som musikalske parametre, kompleks fm-syntese, mix, mastering, dogmaitsk kompositon samt værktøjer til idégenerering og styring af den kreative proces. Jeg har desuden undervist i mere traditionelle/etablerede musikteoretiske fag med fokus på forskellige genre og stilperioders tilgange til tonesprog, harmonik, stemmeføring, arrangement/orkestrering, samt lydæstetisk udtryk.
Som underviser er jeg dialogsøgende. Jeg tror på, at det skal være sjovt, at lære om og arbejde med musik og jeg elsker, at give mine elever sparring på deres kunstneriske virke, tanker og idéer omkring musik. Samtidig elsker jeg, at vise nye veje og udfordre mine elevers idéer omkring hvad musik kan være og hvem de er musikalsk. Kort sagt, jeg elsker at undervise.