Hugi Gudmundsson
Hugi Gudmundsson er født i Island i 1977. Han blev uddannet på Reykjavik Musikskole, Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og Sonology Instituttet i Den Haag. Han har en master i både komposition og elektronisk musik.
Gudmundsson har fået en række priser og anerkendelser bl.a. Icelandic Music Awards fire gange, tre anbefalinger ved International Rostrum of Composers, nominering til ISCM Young Composer Awards, to nomineringer til Nordisk Råds Musikpris, første præmie i Nordiske Musikdages kompositionskonkurrence, ”Fairy Tales in Music”. Han er blevet nomineret til både Årets Reumert og Carl Prisen for sine to operaer og har modtaget Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat.
Hugi Gudmundsson bor og arbejder i København.
hugigudmundsson.com
Klassisk
|
|
Børn
|
|
Download pressefoto |
Det kan i forvente
Under mit besøg får vi kigget på melodiens opbygning. Vi analyserer nogle enkle melodier og ser hvordan de enten bevæger sig i trin (op eller ned) eller spring (op eller ned). Delt op i små hold får børnene så mulighed for at komponere sine egne melodier, i første omgang dog med mange begrænsninger. Kan man f.eks. lave en melodi som kun består af opadgående trin? Eller kun med spring og ingen trin overhovedet? De prøver melodierne af på instrumenter (hvert hold skal gerne have et klokkespil eller xylofon med nodenavne) men vi synger også melodierne og prøver at finde ud af hvorfor nogle melodier er svære at synge mens andre er nemme.
Vi bruger grafiske værktøjer i form af nodehoveder i flere farver og symboler for melodibevægelserne (trin og spring) som bliver brugt til kompositionsarbejdet. Det kræver ingen kendskab til noder at være med men efter vores lille workshop skulle de gerne have et lille indblik i hvordan noder virker og hvordan toner og rytmer sættes sammen til en melodi.
Afslutningsvis kan det være hyggeligt at holdene optræder for hinanden med hver sin lille melodi (4-8 takter) som de har komponeret med de værktøjer vi har arbejdet med og måske også sat deres egen tekst til.
Konceptet kan nemt tilpasses forskellige aldersgrupper.
Materialer:
Projektor eller smartboard til en indledende præsentation.
Et klokkespil eller en xylofon per hold.
Nogle farvekopier og én saks per elev (til at lave nodehoveder og rytmefigurer)
Besøget kræver en dobbeltlektion og skal helst laves i samarbejde med en musiklærer som aktivt kan hjælpe med det praktiske arbejde.