Som elev på Unge Hjems Efterskole i 1986 fik jeg for første gang i mit liv fællessangen og Højskolesangbogens dannnede effekt at mærke.
Siden var det den argentinske tango, der trak mig ud på adskillige sommerhøjskolekurser, hvor den seneste udgave af Højskolesangbogen med fornyet styrke satte et alvorligt aftryk på min sjæl og identitet.
Som musiklærer i både folkeskole og på efterskole blev fællessang min metier, så da jeg i 2009 åbnede Institut for Liv, Læring & Lidenskab, var det på et fundament af 20 indkøbte højskolesangbøger, som jeg brugte til at samle folk til huse for at synge sammen.
Selvom mit professionelle liv siden, mest har handlet om argentinsk tango, har jeg holdt gang i fællessangen ved forskellige arrangementer og er bl.a. fast pianist ved fællessangen til translokationerne på Absalon i Roskilde.
Fællessang, Undervisning
|
|
Børn, Seniorer, Unge, Voksne
|
|
Download pressefoto |
Det kan i forvente
Med forstanderinden for Institut for Liv, Læring & Lidenskab ved klaveret til fællessang bliver stemningen straks tryg, samlende og vedkommende.
Højskolesangbogen “rocks” og mine favoritter er de relevante årstidens sange og sange om liv, kærlighed, frihed og fællesskab.
Jeg spiller et godt og sangbart brugsklaver, fra bladet om nødvendigt, og kan synge og lede fællessangen alene eller i samarbejde med min datter Rigmor, som formidler og kommunikerer klart og rent.
Hun har en baggrund fra både kirkekor og rytmisk musik og kender alle højskolensangbogens bedste sange, da hun har været elev på Brøderup Efterskole og Den Rytmiske Højskole i Vig.
Som mor og datter udgør vi en dejlig duo, der rækker ud til både en ung og en ældre generation.