Anmeldelse: Iva
UD AF PERSONLIG KRISE MED VELDREJET POP
En falmet ”popstar” dukker op på ny. Iva siger både fra og undskyld.
- GENRE: Pop.
- KOMMUNE: Gribskov Kommune.
- ANMELDT AF: Anders Houmøller Thomsen.
SE ALLE ANMELDELSER – DU HØRTE DEM FØRST HER.
Den 26-årige sangerinde Iva – alias Linnea Dam Bendiks – er et nyt navn i dansk pop. Og så alligevel ikke.
Hvis man fulgte Kanal 5’s kortvarige relancering af ”Popstars”-programmet i 2014, husker man hende som den purunge vinder af konceptet.
I tiden omkring programmet udgav Linnea både et dansksproget album og en ep.
Men som bekendt kan tv-talentshows være lige dele forbandelse og velsignelse for deltagere og vindere. For Linnea blev vejen videre fra ”Popstars” fuld af ”mistro, skuffelse og nederlag”.
Efter flere års pause fra musikken er hun nu ude med nye sange via selskabet Playground Music, og jeg har tjekket tre af singlerne.
INGEN ÅRSAG!
”Sorry seems to be the hardest word,” sang Elton John engang i en klassiker – men det gælder ikke for Iva. Hun står beredvilligt klar med en undskyldning i ”Sorry”. Vist nok til sig selv. Men det vil den forudsætningsløse lytter næppe skænke en tanke.
Nummeret er lækker elektronisk pop, der særligt imponerer med en righoldig og gennemarbejdet produktion.
Der er behagelig genlyd af trip hop-bredformat og en knasende og knagende moderne popklang. Refrænet er ok, og klangligt er det velegnet til såvel hovedtelefoner som stemningssætter i caféen eller hotelloungen. Men indholdsmæssigt er det noget transparent.
Vigtigst er det selvfølgelig, at Linnea Dam Bendiks kan synge. Med en dyb ro, sanselig balance og fine fraseringer. Især i afslutningen af nummeret er der bestemt ingen grund til at undskylde. Her får sangerinden mulighed for at folde stemmepragten ud, og så lyder hun virkelig som det, hun blev udråbt til for seks år siden: en popstar.
KLUB-KULØR I KINDERNE
”Too Good to Be True” er bedre og med stærk hit-tyngde.
Sangerinden er nærværende i en kontant sang om en uhensigtsmæssig tilknytning – og et opgør ovenpå bitre erfaringer.
Nummeret er en selvstændighedserklæring, der med melodisk poppet selvsikkerhed får danseben at gå på: Der er feminin og følsom klub-elegance på stilethæle, hvor udtrykket især har fine detaljer i de kattepotebløde keyboard-anslag og de luftige baggrundsstemmer.
SVINGENDE LYSEKRONE
”Trust” viser, at Iva virkelig har greb om popformatet. De mange fikse og fængende produktionsdetaljer leder tanken hen på Sia.
Hvis det skal blive til den helt store svingtur i en “Chandelier” eller til opgravning af en ædelsten a la Rihanna’s “Diamonds”, skal der dog lige tilføjes det allersidste dramatiske syng med-schwung.
Men på ”Trust” synger Iva til gengæld overlegent og med en udstråling, der varierer fra ulmende gløder til buldrende bål.
Og så kender de hende nok igen i Gribskov.
Her vakte hun engang opsigt ved morgensamlingerne på Gribskov Gymnasium, hvor hun for alvor sprang ud som sangfugl.
Det begyndte i det små og lokalt.
Det kan ende stort og internationalt. Hvis Linnea Dam Bendiks bevarer fokus på den højkomprimerede popsang – propfyldt med drama, indlevelse og et medrivende refræn.
Pop
|
|
Unge
|
|
Download pressefoto |
Video
Det kan i forvente
DE 3 NUMRE VI HAR LYTTET
”SORRY”:
”TOO GOOD TO BE TRUE”:
https://iva.ffm.to/toogoodtobetrue
”TRUST”: