SPIL DANSK UGEN VAR DER, FØR DEN VAR DER!
Artikel om ”propaganda-uge for den levende musik”. Fra Fyns Venstreblad den 5. september 1935.
Fra “Spil Selv” til Spil Dansk: Det er 20 år siden, at Spil Dansk kom til verden. Det viser sig nu, at idéen ikke var ny. Vi har gravet i arkiverne og fundet frem til en musikuge, som er gået rent i glemmebogen!
LÆS HELE SPIL DANSK ÅRSBERETNING 2020.
Artiklen er fra Spil Dansk Årsberetning 2020:
”Musik skal der til – Spil selv!”. Overskriften er fra den hedengangne avis Fyns Venstreblad, og artiklen blev bragt 5. september 1935. Fundet afslører en for længst glemt festuge, som viser, at Spil Dansk-fejringen faktisk har dybere rødder, end vi selv var klar over.
Da musikugen blev lanceret i 1930’erne, var måden, man afspillede musik på – og tilgik den – en noget anden, end da Spil Dansk trådte ind på scenen i 2001. Men baggrunden for at kæmpe for dansk musik var i bund og grund den samme: Det gjaldt bl.a. om at støtte musiklivet og få danskerne til at mødes omkring den levende musik.
Da Koda tog initiativ til at lancere ”Spil Dansk Dagen” i 2001, skete det delvis med afsæt i en bekymring over, at dansk musik var trængt i medier og radio. Og da ”Spil Selv” skruede op for den levende musik i midten af 1930’erne, havde flere meningsdannere og folk i ”musikbranchen” også panderynker over udviklingen.
TEKNOLOGISK TRUSSEL: RADIOEN!
I førnævnte artikel kunne man læse: ”Man har beskyldt radioen for, at den skadede den levende musik. Man har fastholdt, at opfindelsen og populariseringen af grammofonen og radioen fik folk til at lade være med at tage aktiv del i musikken. Man lod være med at spille selv. Det var nemmere at lukke op for radioen eller at sætte en plade på grammofonen,” fremgår det.
Det konstateres, at den udvikling blev vendt, og at ”allerede nu kan man påvise en stadig stigning i pianosalget og i nodesalget.”
Der var altså en generel bekymring over, at musikkundskaber skulle gå tabt. Samtidig var der kommercielle interesser på spil: ”Musikhandlerforeningen har arrangeret en propaganda-uge for den levende musik i tidsrummet 1. – 8. september”, kan man læse i den gamle artikel.
Maler Bjørn Wiinblad lavede flere illustrationer til ”Spil Selv”-begivenheden. De er i dag eftertragtede samlerobjekter.
ET POETISK ERINDRINGSGLIMT
I nutidens optik kan det virke besynderligt, at man kaldte det en ”propaganda-uge”. Begrebet ”propaganda” har fået en negativ klang, men dengang i 30’erne var udtrykket mere neutralt ladet. Ifølge vores søgning i arkiverne blev ”Spil Selv” lagt på køl i midten af 1960’erne, og musikfejringen sank ned i glemsel.
Søger man på nettet efter ”Spil Selv”, dukker der faktisk mest erindringsglimt op i form af en stribe plakater, som reklamerede for ”Spil Selv”-begivenheden. Plakaterne er tidstypiske, og stilen varierer fra det tegneserie-humoristiske til det sanseligt kunstneriske.
Det sidste ser man især i de natur-romantiske motiver skabt af den verdensberømte maler Bjørn Wiinblad. Et af dem forestiller et godmodigt udseende væsen eller menneske, der spiller på fløjte, og den forårslune poesi spiller perfekt med budskabet: ”Musik skal der til”.