Lasse D. Hansen
For Lasse D. Hansen (f. 1991) er musikken levende. Ikke kun noget, vi spiller eller lytter til, men et livsvidne, der skaber os, som vi skaber den. Han er en ener, både når han som komponist bevæger sig frit mellem storslåede musicalmelodier og drillesyge orkester- og kammermusikværker, der komponerer publikum ind i musikken, og når han med et sjældent bredt interessefelt fortæller historier som musikjournalist, dramatiker, digter, essayist og foredragsholder. Med uddannelse fra fire danske musikkonservatorier underviser han i diverse sammenhænge på tværs af genreskel, eksempelvis som gæstelærer for sangskrivere og producere på Rytmisk Musikkonservatorium, komponister og klassiske musikere på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og elektroniske komponister på Engelsholm Højskole. Uanset om musikken opføres af elitesvømmere fra basinkanten eller af førende ensembler på newyorkerfestivaler, beretter den om det ordløse under, kun musikken kan fortælle om. Trine Boje Mortensen skriver på komponistbasen.dk:
…menneskets trang til at fortælle historier er en central del af oplevelsen af Lasse D. Hansens virke og musik. Musikken peger på sig selv, viser sin egen position og fortæller om sit væsen. En fortælling, der perspektiver og uddyber klangene, og ligesom det klanglige udtryk balancerer fortællingen det udadvendte og glimtet i øjet med det sarte og alvorligt elegante.
Klassisk, Pop, Singer-songwriter, Klassisk, jazz, folk, rock, pop, elektronisk, singer-songwriter, indie viser, kor, fællessang
|
|
Børn, Seniorer, Unge, Voksne
|
|
Download pressefoto |
Det kan i forvente
Lær at komponere
Hvordan fanger man en tragisk ensomhed i musikken? En ekstatisk glæde?
Når det lykkes at skabe øjeblikke, hvor musikkens mange forskelligartede elementer samler sig, bliver jeg helt skrivelykkelig. Men det er ikke altid ligetil. De spørgsmål, der melder sig i komponistarbejdet kan eksempelvis være:
Hvad kan jeg gøre for at få den gode idé?
Hvordan kommer jeg videre fra den gode idé og får den omsat til musik?
Hvordan strukturerer jeg den kreative proces?
Hvordan får jeg mest muligt ud af processen? Og allervigtigst:
Hvordan bliver jeg bedre til at lytte?
Som elev i Spil Dansk-ugen tager vi udgangspunkt i den musik du skriver, eller ønsker at skrive – og du får konkrete værktøjer og teknikker, der vil hjælpe dig videre. Vi kan f.eks. arbejde med grundlæggende kompositionsteknikker, udforske instrumenter, afprøve metoder til idégenerering og kreativ fordybelse, og øve os i at blive bedre til at lytte. Og ikke mindst tage livet af nogle af myterne om hvor svært det er at arbejde kreativt.
Et Musikalsk Foredrag: FORVANDLET / Komponisten kommer til byen
For foredragspublikummet vil vi under overskriften FORVANDLET udforske musikken indefra. Hvad er det egentlig vi oplever, når vi siger at musikken “rører os” eller at vi “bliver bevæget”? Vi har ret, påstår jeg, men hvorfor?
Neurologer, religionshistorikere, litteraturprofessorer, ledende fysikere og kliniske psykologer fortæller os, at reglen i traditionelle kulturer, såvel som i profane kulturer som vores egen, er, at kunst og musik, uanset form, instruerer, indvier og igangsætter. I dette musikalske foredrag vil vi lytte til musik, og jeg vil indvie publikum i hvordan jeg som komponist forholder mig til disse erkendelser.
Jeg er en bredt og solidt funderet underviser med erfaring fra ind- og udland i alt fra workshops, der lader folk arbejde med musik for første gang, over talentudvikling på landets folke-, musik-, efter- og højskoler til studerende på landets universiteter og musikkonservatorier.