Tre musikalske søskende forener som Køs deres kærlighed til både storladenhed og skrøbelighed i en søgen efter intense nye lydlandskaber. Den unge trio har det seneste år fået stor opmærksomhed herhjemme for sin helt særegne lyd hvor fri improvisation er kernen. I et elektroakustisk univers blandes, bøjes og manipuleres lyden af saxofon og trommer, som får instrumenterne til både at smelte sammen, skille sig ud, eller danne helt nye og ukendte klange. Nogle gange minder musikken om et pop-hit – andre gange lyder den som ambient elektronisk musik – eller en dyne af 40 saxofoner. Gruppen, som har spillet sammen siden 2014, kendes fra så vidt forskellige bands som; Cactus, Josiah Konder, Slår Skår og Merdh Laleh. De har som trio samarbejdet med bl.a. saxofonisterne Lars Greve, Lotte Anker, samt digter Pia Tafdrup. Køs befinder sig i et univers med langstrakte udviklinger, smukke melodier, repetitive rytmiske strukturer, brede klangflader og store dynamiske udsving. De skaber musik hvor rejsen er det spændende – og nærvær og udsagn er essentielt.
Deres debut LP ”An Uncaught Bird” udkom på Forlaget Kornmod d. 9. marts 2020.
“Lyrisk, på kant, på opdagelse. Bandet Køs er en del af den vitale københavnske undergrund, hvor improvisation og det eksperimenterende er rammen.” (Naya Buric, P8 Jazz)
Spil Dansk Band-koncerten | |
Avantgarde, Elektronisk, Jazz
|
|
Unge, Voksne
|
|
Download pressefoto |
Video
Det kan i forvente
Improviseret. Live-processeret. Elektroakustisk.
Saxofon. Granular synthesizer. Trommer.
Ekspressivt. Ambient. Levende. Smukt.
“Køs evnede at skabe en musikalsk legeplads med plads til de indre billeder. En unik tidslomme, hvor jeg som publikum blev henkastet til de indre fortællinger der opstod i takt med, at musikken voksede ud af enkelte toner og blev skabt i øjeblikket. Jeg gik derfra med en særlig følelse af at være blevet inkluderet i et usædvanligt sammenspil og nærvær mellem de tre musikere, hvor det legende og skabende aspekt stod centralt. Denne legende tilgang gjorde sig ikke kun gældende i det musikalske, men ligeledes i en udforskning af hvordan de enkelte instrumenter kan lyde. Der blev bl.a. kastet med trommestikker på lilletrommen hvilket var et sjovt performativt aspekt. Det var befriende at blive inviteret indenfor i en musikalsk verden, hvor nysgerrighed og lyst er den primære drivkraft, fremfor præstation og image. Alt i alt en meget inspirerende aften der mindede mig om, hvor vigtigt det er at give slip på sin indre dommer i skabelsen af ny musik. Jeg vil give Maria Dybbroe og trioen Køs’ koncertforedrag om improvisation mine varmeste anbefalinger med på vejen.
– Line Marie Heidemann (musiklærer på Roskilde Gymnasium)