Jacob Mundt
Jacob er en 24-årig bassist og komponist fra københavn. Han strækker sig over mange genrer: Jazz, elektronisk/hiphop, nordisk folkemusik & indierock. I disse forskellige bands træder han ofte frem som bandleder, solist & komponist, hvilket skaber hans aftryk i musikken. I Jacobs korte karriere har han allerede vist stort initiativ og disciplin, hvilket man kan se i mængden og kvaliteten af hans projekter. Jacob anvender nysgerrighed som kreativ motor, og har et legesygt forhold til musik og kunst. Han tog sin bachelor i musik ved Jazz-Institut Berlin hos bassist Greg Cohen (Tom Waits, Billy Higgins, John Zorn & Bill Frisell). Dette mesterlærerforløb, satte ham på alvor på den kurs han nu fører igennem musikken.
Sideløbende med sine studier har Jacob været en central figur i bandet ’Silent Laika’, som har udgivet 3 rockalbum. Tidligere i år udgav han sit soloprojekt ’The PINECONE PUZZLE’ udgivet på berlin-baserede label ’ACNA RUSD’. Et elektronisk værk, udgivet som computerspil, med 7 små verdener i musikkens stemning. Imens det er foregået, har han også været aktiv på den københavnske jazzscene, og går en travl jazzfestival i møde med koncerter med Ned Ferm, Kasper Tranberg, Lotte Anker & Søren Kjærdgaard.
Spil Dansk Band-koncerten | |
Avantgarde, Elektronisk, Jazz
|
|
Unge, Voksne
|
|
Download pressefoto |
Video
Det kan i forvente
Publikum kan forvente, at blive vist rundt i de klangmæssige hjørner af kontrabassen; at mærke den dybe trætone, samt perkusive og mere skingre karaktertræk. Jeg spiller med en støvet og gammel lyd, så man kan forvente få men markante toner, og en afstandtagen til virtuositet. Jeg vil gerne hylde kontrabassen i sin enkelhed. Udover at være kontrabassist, er jeg også kostumedesigner, så jeg vil til koncerten være iklædt maske og tøj, der passer til det rum jeg skal spille i. Det er meget vigtigt for mig, at bygge mine solo-koncerter op med et solidt dramaturgisk fundament. Det er derfor jeg maskerer mig, for at skabe mystik, og prøve at skrue lidt på rammerne af den klassiske koncertoplevelse. Af samme årsag, er jeg enormt begejstret over at kunne få lov til at spille på et museum, da det giver mig nye måder at udtrykke mig.
Hvis jeg kan se at rummet/musikken kalder på det, vil jeg tilføje et minimalistisk elektronisk setup til min performance. Det går i grove træk ud på at jeg ‘sampler’ mig selv, og river lyden igennem forskellige effekter på min laptop og sender det tilbage i rummet som et stort elektro-akustisk lydbillede.
Jeg bor i Berlin, og her spiller jeg ofte på museet ‘Palais Populaire’. Her fortolker jeg abstrakte billeder, så jeg har prøvet af arbejde under disse rammer før.