Birgitte Alsted
Mentorsession klassisk
Udgangspunkt:
Musiker, Drama, Elektronik. Yderligere biografi forefindes i DKF’s komponistbase, og her kan man også lytte til et par værker.
Uddannelse:
Violin på DKDM, afsluttende med solistklasse og debut. Derefter aktiv som komponist og langt senere masteruddannet på DJM i komposition af elektronisk musik. Komponerer såvel akustisk som elektronisk klassisk musik. Har megen erfaring med improvisation, såvel solo som i grupper.
Elektroniske hovedværker:
“Vækst” “Sorgsang II”, “Zu versuchen die Fragen” , “Sorgsang V”, “Agnetes Latter” “Woanders” (plus flere).
Akustiske værker: F. eks. “Strygekvartet i CD”, “To Sange til Døden”, Haiku-Wärme”, “Zweigeigen”, “Zweite Elegie”, “Melencolia”, “Frosty Hotspots”, “HVERFA”, “Kafka i Kirke”.
– Jeg har været heldig at overleve på en del legater og priser gennem tiderne, så nogen må jo synes min produktion er tilforladelig.
Komponist I Klassen
Komponist Birgitte Alsted (f. 1942) er eksperimenterende komponist, uddannet violinist fra DKDM med debut 1971, master i komposition af elektronisk musik fra DJM 2006, og med kompositorisk virke fra 1972.
Over 40 års undervisningserfaring: i violin hovedsageligt på Sct Annæ Gymnasium, instruktion i forskelligt regi med forskellige grupper i kollektiv komposition, dialog med deltagerne om inspiration til musikalsk kreativitet, – ex. fra stemmer i livet og den omgivende lydverden. Modtaget adskillige priser og stipendier, bl. a. Børresen Prisen, August Enna, 2 x 3-årigt fra Statens Kunstfond, Den livsvarige ydelse fra Kulturministeriet i 2011, og pris for “Agnetes Latter” fra Statens Kunstfond, og 2017 Carl Nielsen Legatet.
Værker udgivet på cd:
To Sange til Døden © 1990, Danacord DACOCD 423 (1994)
Stelle © 1994, Odense Musikskoles Forlag (2001)
Haiku-Wärme © 1995, Danacord DACOCD 532 (2000)
Sorgsang II © 1995, DACAPO 8.224083 (1997)
Zweigeigen © 2001, nosag cd 152 (2007)
Zu versuchen die Fragen © 2002, DACAPO 8.226559-60 (2012)
“Agnete’s Laughter” hendes første solo-cd, DACAPO 8.226575 (2012)
Værker på “Agnete’s Laughter”: Agnetes Latter © 2007-11, Melencolia © 2001, Sorgsang V © 1996-97, Belletter (Klokkebrev) © 2004
Nyeste værker: “BERUSET” © 2017 – opera for sopran og elektronik. Opført “SALONEN” Østerbrogade. “Nach Klänge hin.. “ © 2017 for 2 violiner solo, orkester + elektronik. Uropført 17. dec i koncertsalen på DKDM. “HVERFA – Venter på Jul” © 2018 for instrumental-ensemble, der også reciterer. (Ur)opførelser af dette i dec 2018 af Aarhus Sinfonietta i 3 kirker: Aarhus, Randers og Skive. “Skildpadden drømmer – hvad?” © 2019, som led i “Dyrenes Univers”, et pædagogisk projekt i 3 niveau’er bestilt af pianisten Christina Bjørkøe og uropført i 2019 af hende. “Kafka i Kirke” for klarinet, orgel og recitation © 2020, bestilt af Kulturen i Sct Matthæus Kirke, som led i en event med foredrag om Kafka og Kierkegaard. Uropf. i Sct. Matthæus Kirke 20.2. 2020, – video-optagelse fra generalprøven vedlagt
Elektronisk, Klassisk, Undervisning, Eksperimenterende og narrativ
|
|
Børn, Seniorer, Unge, Voksne
|
|
Download pressefoto |
Video
Det kan i forvente
Lær at komponere:
Passion og personlig fascination af lyd og toners bevægelse, samt værkets relation til fascination og passion i livet. Improvisation som kilde til kreativitet. Peter Bastian er én af mine helte.
Komponist i Klassen:
Jeg forestiller mig workshop i levende samarbejde med den interesserede musiklærer.
I første omgang med forberedende dialog om ønsker og elevernes musikalske erfaring, og på stedet med at jeg til en start fortæller om den oprindelige tilblivelse af “taket” til 5 SPOR – “Havmanden Kalder” fra 1. sats fra “Agnetes Latter”.
Jeg vil gøre det ud fra en synsvinkel om hvad der kan være af interesse og inspiration for eleverne, og der skal være plads til spørgsmål fra såvel lærer som elever.
Derefter dialog med dem om spørgsmål til, hvad der kan stimulere den musikalske kreativitet.
Så vil vi foretage musikalske eksperimenter her ud fra, og fortsætte dialogen omkring hvad oplevelsen under og ved eksperimenterne er/var.
Evt gruppearbejde, men de nærmere detaljer af denne art synes jeg skal besluttes efter drøftelse med musiklæreren.